Zvládnout zimu za volantem pomůžou vhodné pneumatiky, čisté přední sklo i palubní kamera
Řidiči nepříliš oblíbená část roku je tady. Přicházející zima znamená pro účastníky silničního provozu častější řízení za tmy, mlhy či sněhu, nutnost vypořádat se s kluzkou vozovkou a také protivné ranní škrábání skel nebo dokonce ometání vozidla zapadaného sněhem. Nadcházející měsíce zkrátka přinášejí na silnicích více nepříjemností a rizik. Jaké jsou hlavní zásady, abyste toto období zvládli bez nehod?
Letos zima udeřila až v druhé půlce listopadu, a to po poměrně dlouhém období mírného podzimu. Kdo s přípravou na zimní období otálel, mohl být proto nepříjemně překvapený. Špatné počasí totiž často přijde nečekaně – a na silnicích je to pak velmi znát. „V zimních měsících evidujeme nárůst počtu pojistných událostí v případě autopojištění skokově až o 10 %. Vždy záleží na tom, jak nečekaně či mohutně špatné počasí na silnicích udeří,“ vysvětluje Jan Marek, tiskový mluvčí pojišťovny Generali.
Česko zahalila mlha
Možná jste zaznamenali, že se během posledních měsíců potýkáme s velmi častou mlhou na převážné části našeho území. Mnoho řidičů přeceňuje své řidičské schopnosti nebo zapomene zapnout mlhovky, což je nebezpečné jak pro ně samotné, tak pro ostatní účastníky silničního provozu. V takových podmínkách je nutné zpomalit. Nejen mlha, ale i déšť, sněžení a tma kladou na řidiče vysoké nároky, zejména proto, že se s nimi pojí také kluzká silnice, ať už vlivem námrazy, sněhu, vody či spadaného listí. I v tomto případě je nutné zpomalit a přizpůsobit styl jízdy.
Potvrzují to také výsledky průzkumu společnosti Nextbase. Ty uvádějí, že pro většinu českých respondentů (63 %) jsou největším problémem měnící se podmínky na cestách, jako jsou kluzké silnice a sníh. Muži (64 %) považují obtížnější podmínky na zimních silnicích za větší problém než ženy (62 %). Kromě stavu vozovky je pro 27 % respondentů největším problémem mlha, zatímco pro 8 % řidičů je v zimě největší komplikací dřívější západ slunce a s tím související špatná viditelnost.
Pocit většího bezpečí dodává řidičům palubní kamera. Alespoň to potvrzuje 62 % dotázaných řidičů. Zmiňovaná společnost Nextbase nabízí autokamery s vynikajícími záznamovými vlastnostmi, včetně stabilizovaného, plynulého obrazu ve vysokém rozlišení a funkce Extreme Weather Mode. Právě ta zajistí, že i v mlze a za špatné viditelnosti bude záznam z kamery čitelný. Vybírat můžete ze širokého spektra modelů, dobrou volbou je například autokamera 622 GW, která nahrává vaši jízdu v rozlišení 4K.
V případě nehody dokáže kamera automaticky zavolat záchrannou službu, pokud v autě po nárazu nezaznamená žádný pohyb. Nahrávka z palubní kamery je navíc zásadním důkazem pro pojišťovny. V loňském roce policie evidovala přes 6 600 dopravních nehod vzniklých vlivem nepřizpůsobení rychlosti viditelnosti a stavu vozovky. Zemřelo při nich 46 osob.
Laszlo Szalontai, viceprezident pro obchod v Evropě společnosti Nextbase, uvádí: „Zejména v období, kdy je většinu dne tma, a za nepříznivého počasí je v silničním provozu obzvláště důležité chránit sebe a své blízké. Díky autokamerám mají řidiči v autě vždy spolehlivého svědka, který poskytuje dodatečnou úroveň bezpečnosti.“
Nezapomeňte na zimní přezutí
Na zimní období je v neposlední řadě potřeba připravit i váš automobil. Do zimní výbavy patří škrabka na skla, smetáček na sníh a rozmrazovač zámků a skel. Pokud se pohybujete na horách, přihoďte do kufru i sněhové řetězy a lopatu. Vhodné je na změnu období připravit též karoserii (použitím vhodného vosku) a zkontrolovat akumulátor. Velkou službu vám v případě nehody udělá také zmíněná instalace palubní kamery.
První na seznamu „přípravy na každoroční slotu“ by však rozhodně měla být výměna pneumatik. Letní pneumatiky je každý rok třeba vyměnit za zimní variantu nejpozději do 1. listopadu, přičemž hloubka dezénu zimní pneumatiky by měla být větší než 4 mm. Pokud tedy své zimní pneumatiky používáte už nějaký ten pátek, nezapomeňte jejich dezén zkontrolovat. Zákonný limit 4 mm platí i pro majitele celoročních pneu.
Jak hloubku dezénu ověřit? Pneumatiky bývají vybavené ukazateli opotřebení – jedná se o gumové destičky umístěné v podélných drážkách. Jakmile se jejich výška srovná s povrchem pneumatiky, je třeba pneumatiky vyměnit. Druhou možností je jednoduše zakoupit speciální hloubkoměr, který je k dostání v každém servisu, hobby marketu a také na některých čerpacích stanicích.
Co se stane, když se sjetými nebo dokonce s letními pneumatikami způsobíte nehodu? „Pokud dojde v zimním období k nehodě a ukáže se, že řidič spoléhal na letní obutí, případně zimní pneumatiky měl, ovšem s nadměrně opotřebovaným vzorkem, bude ho to stát peníze. U nevhodných pneumatik – ať už se jedná o hloubku dezénu, sezónní vzorek nebo velikost neodpovídající technickému průkazu auta – se vždy posuzuje, do jaké míry se podílely na vzniku nebo rozsahu nehody,“ popisuje Jan Marek. K posouzení pojišťovna využívá objektivní fakta a důkazy, jako jsou policejní záznamy, záznam nehody (zde oceníte přítomnost palubní kamery), dokumentace z místa nehody, svědecké výpovědi a prohlídka vozidla.
Dbejte na čisté auto
Ne všechny nehody však způsobí vnější podmínky přímo. Ohrozit se můžete také vlastní leností – to v případě, že zanedbáte vyčištění svého auta a jeho skel od sněhu a námrazy. Obojí totiž může představovat doslova smrtelné riziko pro vás i pro chodce, které v případě nedostatečného očištění skel snadno přehlédnete. Vždy proto kompletně odstraňte námrazu jak z předního a zadního skla, tak i z těch bočních. Nezapomeňte ani na čelní světlomety, u nichž může námraza zhoršit jejich účinnost či viditelnost blinkrů.
„Jsou známy i smrtelné nehody s chodci, které řidič přes nedostatečně oškrábané čelní sklo srazil. V těchto případech je řidičova vina obvykle nezpochybnitelná, a tím i jeho podíl na úhradě škody. Takové škody jdou do stovek tisíc, ale i do desítek milionů v případě vážných trvalých následků chodce,“ varuje Jan Marek.
Obezřetnost na prvním místě
V řádků výše je zřejmé jedno – pokud zimní období nepodceníte, není důvod mít z něj přehnané obavy. Pro zachování bezpečnosti na silnicích jsme totiž my, řidiči, hlavním faktorem. „Myslete na limity své i všech ostatních. Snažte se pozorně sledovat situaci v okolí svého vozidla a přizpůsobte jízdu daným podmínkám. Zcela zásadní je dodržovat bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi. Nezapomeňte, že pokud je vozovka mokrá, zasněžená nebo dokonce namrzlá, je vaše brzdná dráha násobně delší,“ připomíná zásady pro bezpečnou jízdu Oldřich Kassl, Krajský koordinátor pro Hlavní město Praha v BESIP.
Prosté dodržení dostatečné vzdálenosti od vozidla před vámi vás může zachránit od mnoha nehod a pojistných událostí. I když se mnohdy jedná pouze o „plechové škody“, jejich výše se může nečekaně vyšplhat. V přední části vozidla se totiž nacházejí drahé technologie, například adaptivní tempomat, parkovací čidla, LED světla nebo senzory v předních sklech. Vždy tak platí, že je to hlavně opatrná a obezřetná jízda, co ochrání vaše zdraví, peněženku i ostatní účastníky silničního provozu.